Adres:
Ooipoortstraat 21
6981 DS Doesburg
Mobiel: +31 06 14004762
secretariaat@c-paper.nl

Openingstijden:
Donderdag t/m Zaterdag:
12:00 t/m 17:00

Eerste zondag v/d maand: 12:00 t/m 17:00

Gastles papierscheppen basisonderwijs

Een professionele papierschepper met een certificaat voor gastdocent kan een gastles papierscheppen komen geven voor leerlingen uit de groepen 4 t/m 8. Het leerdoel van de lessen is dat kinderen moeten samenwerken door gezamenlijk het proces van het papierscheppen te doorlopen. Voor de kleinere kinderen vanaf 4 t/m 6 jaar van bijvoorbeeld een BSO kunnen we met zogehete spatraampjes scheppen.

Een gastles papierscheppen

De opzet van de les:

Momenteel zijn er diverse cultuurorganisaties die cultuur gerelateerde lessen aanbieden aan scholen of museums. Het team van c-paper werkt er momenteel met 2 samen.
– In een voorgesprek met de organiserende partij bespreken we de mogelijkheden en bepalen we wat de leerlingen gaan maken.
– Als voorbereiding worden er tot maximaal 10 schepbakken en materialen klaar gemaakt voor gebruik. Het aantal bakken dat we opzetten is afhankelijk van het aantal leerlingen. We streven erna om minimaal 2 en maximaal 3 leerlingen per schepbak te hebben.
– De leerkracht(en) blijft in de lead en deelt de klas in groepjes die goed kunnen samenwerken.
– Er wordt in het kort uitgelegd aan de hand van voorbeelden wat papier is en wie bijvoorbeeld de eerste papiermaker is.
– Daarna wordt het proces doorlopen met de leerlingen.
– De leerlingen kunnen dan aan de slag en worden geholpen door het team van c-paper.
– Er wordt een mogelijkheid geboden om het papier te versieren dat doen ze op een andere plek dan het scheppen.
– Ook het persen gebeurt op een andere plek zodat de leerlingen als groepje moeten wachten om te mogen persen.
– Het groepje maakt 1 papiertje (voor een leerling uit het groepje) per keer en doorloopt het gehele proces. Dan volgt de volgende.
– Het proces bestaat uit een aantal stapjes die ze gezamenlijk kunnen onthouden.
– Elke leerling gaat met een zelf gemaakt nat velletje papier huis.

Het leerdoel:

Het leerdoel is om de leerlingen binnen het groepje te laten samenwerken:
– Het groepje leerlingen moet wel bestaan uit kinderen die met elkaar kunnen samenwerken.
– De samenwerking komt voort uit het papierscheppen. Ze maken immers per keer een velletje papier voor iemand uit het groepje.
– De leerling voor wie het papier is, loopt naar de locatie waar de versiering ligt en zoekt hier iets uit.
– Als laatste stap gaat het groepje 1 velletje papier persen door het stapeltje op een dienblad mee te nemen naar de locatie van de pers.